Onderhoudsbeurt Vespa, is dit nodig?

Een scooter hebben is natuurlijk superleuk en heel handig. Je kan snel ergens naartoe zonder dat je een auto hebt. Met een Vespa bijvoorbeeld. Een Vespa moet wel goed worden onderhouden natuurlijk. Je wilt niet dat je scooter het niet meer goed door het slechte onderhoud. Daarom is het belangrijk dat je je Vespa een onderhoudsbeurt geeft. Het is heel slecht voor de scooter om een onderhoudsbeurt over te slaan.

Er zijn verschillende onderhoudsbeurten die een scooter moet hebben gehad. Dat zijn de eerste onderhoudsbeurt, de tweede onderhoudsbeurt en als laatst de derde onderhoudsbeurt. Het is wel slim om tussendoor nog een vervolg onderhoudsbeurt te doen. Dit gebeurt na 3000 kilometer op de teller. Dit kan een Vespa monteur  zo voor je doen.

Eerste onderhoudsbeurt

Om garantie op de nieuw geleverde scooter te behouden is het heel belangrijk dat de eerst onderhoudsbeurt goed gedaan wordt door een Vespa monteur. De eerste onderhoudsbeurt gebeurt altijd met de 500 tot 1000 kilometer op de kilometerteller. Doe je dit niet dan komt je garantie te vervallen. Buiten dat is het sowieso superbelangrijk om een onderhoudsbeurt te doen.

Tijdens de eerste onderhoudsbeurt worden er dingen gedaan zoals de motorolie vervangen. Dit is natuurlijk superbelangrijk voor de scooter. De eerste onderhoudsbeurt is ook van groot belang voor het motorblok en om slijtage te voorkomen. De moeren en Parkers worden tijdens de eerste onderhoudsbeurt ook goed nagekeken of het wel allemaal goed zit.  Daarnaast wordt de bandenspanning gecontroleerd en de oliefilter kleppen worden gesteld.

Tweede onderhoudsbeurt

Ook om de garantie te houden van de scooter is de tweede onderhoudsbeurt ook superbelangrijk. Tijdens deze onderhoudsbeurt worden alle bewegende delen ingevet waar het allemaal nodig is. Zo werkt alles weer soepel en dat rijdt een stuk fijner. Bij de tweede onderhoudsbeurt wordt ook de motor vertanding olie vervangen, de bougie en de luchtfilter.

Ook bij deze onderhoudsbeurt worden de bouten, moeren en de Parkers goed nagekeken om ervoor te zorgen dat je veilig de weg op kan. De tweede onderhoudsbeurt is net zo belangrijk als de eerste en als de derde. Een onderhoudsbeurt mag je dus niet overslaan. De tweede onderhoudsbeurt wordt met de 2000 tot 3000 kilometer op de kilometerteller uitgevoerd.

Derde onderhoudsbeurt

Opnieuw is de derde onderhoudsbeurt belangrijk om je garantie op je scooter te behouden. Tijdens de derde onderhoudsbeurt wordt er uitgebreid een goede controle gedaan over de gehele scooter. De motorolie wordt ook weer vervangen. Bij deze controle worden het luchtfilterelement, de leidingen en kabels, wielen, vering, remmen, bougie, kleppen, variateur en onder andere de koppeling gecontroleerd. Dit is een hele lijst wat er allemaal gedaan moet worden met de scooter. Dit moet wel allemaal gedaan worden. Als dit niet gedaan wordt met de scooter kan het best gevaarlijk zijn om met de scooter over de weg te gaan rijden.

Om ongelukken met je scooter te voorkomen moet je dus alle onderhoudsbeurten doen. Als de derde onderhoudsbeurt gedaan is moet er een proefritje gedaan worden. Tijdens dit proefritje wordt er gekeken of alles goed zit en of alles wel goed werkt tijdens het rijden van de scooter.

 

Geef een reactie